Cahul, nu mai ai scuză pentru IGNORANȚĂ!

9 Ian

Orașul Cahul este un loc care nu prea mi-a plăcut niciodată! 

Prea sărac, prea simplu, prea superficial, prea mulțumit cu starea în care se găsește.

Sunt născută în acest raion și fraza de mai sus sună a replică de trădător, dar vă asigur că am rostit-o cu cele mai bune intenții și cu cel mai adînc regret.

Pînă acum nu am acordat prea mare atenție detaliilor vieții ce zvîcnește prin arterele acestei urbe, deoarece nu am prea fost prin zonă. În prezent însă m-am conectat la existența în această  zonă unde multe lucruri „strălucesc prin absență”. Cea mai dureroasă fiind absența vieții culturale.

Am identificat anul trecut existența librăriei „Pro Noi” din centrul orașului, cu o strîngere plăcută de inimă, a fost de parcă am revăzut un om drag sufletului meu după o lungă despărțire.

Ca să poți estima impactul „șocului” suportat, trebuie să știi că înainte de desfășurarea acestui proiect cultural, în capitala sudică pur și simplu nu exista posibilitatea de a face un cadou pe măsură vreunui amic împătimit de lectură.

De cînd mă știu, librăria „Luceafărul” din oraș te poate ajuta mai mult în privința procurării unor piese de mobilier decît cu cîteva titluri noi de carte, deoarece sediul librăriei este alocat mai mult de jumătate vînzării de mobilă. Și chear mă întreb, cît o să mai dureze ironia aceasta?

 Vara aceasta însă, am tras adînc în piept aromă de carte, în Cahul!

De cum am deschis ușa librăriei de pe str. 31 august, am simțit că n-aș mai vrea să plec de-acolo. M-am rătăcit printre volume și am tresărit doar la întrebarea librarului: ”Vă putem ajuta cu ceva?” și mi-a venit să răspund:” Da, împachetați-mi tot raftul de literatură în limba română!”.

Trec adesea pe aici, nu am bani să-mi cumpăr cărți, dar trec și le admir, le răsfoiesc, le simt … mă bucur și mă întristez în același timp cînd văd lipsind cîte o carte de la locul ei.

În zgomotul Pieței Centrale, unde se tăvălesc pe caldarîm trupuri de găini penite, pește, lengerie de damă, roșii, și gloate de oameni fără pretenții prea mari de la viață, există o oază de liniște și cultură … la et.2, deasupra banalității vieții omului fixat doar pe împlinirea nevoilor primordiale.

Viața culturală la Cahul este atît de mult redusă la absurd, încît această pată de lumină adusă de prezența unei librării serioase (deși cu prețuri destul de ridicate)  chiar a înviorat negrul pesimist al foamei de cultură.

 

©Pentru a prelua orice informație de pe acest blog, aveți nevoie de permisiunea autorului.

7 răspunsuri to “Cahul, nu mai ai scuză pentru IGNORANȚĂ!”

  1. White angel 13 Februarie 2012 la 5:12 pm #

    E trist, dar adevarat cele spuse de tine. Cu toate astea admir linistea acestui oras, ii admir oamenii, strazile inguste si pline de gropi, chiar si aceeasi piata … si toate astea pentru ca e ACASA…

    • A.H 13 Februarie 2012 la 5:18 pm #

      White angel, sper să împărtășim aceiași părere despre Cahul curînd …în prezent trec printr-o perioada de acomodare.
      Întradevăr, or. Cahul este și frumos …dar critica este un catalizator al progresului, aici intervine recurslamorala 🙂

  2. rosanucostea.blogspot.com 18 Ianuarie 2012 la 6:31 pm #

    ” În zgomotul Pieței Centrale, unde se tăvălesc pe caldarîm trupuri de găini penite, pește, lengerie de damă, roșii, și gloate de oameni fără pretenții prea mari de la viață, există o oază de liniște și cultură … ”

    O descriere perfecta ! Pe linga gentile tiganesti umplute cu vietuitoare precum giste si curci’ intodeauna exista si o ”tejghea” cu bikini de unde divele se aprovizioneaza,si nu la intimplare ,de preferat culoarea neagra care intodeauna este o masca a mizeriei slinoase 🙂

    • A.H 18 Ianuarie 2012 la 6:43 pm #

      ”Pe linga gentile tiganesti umplute cu vietuitoare precum giste si curci’ intodeauna exista si o ”tejghea” cu bikini” 🙂 🙂 vin în asorte! Nu se poate una fără cealaltă 🙂

  3. Irina 14 Ianuarie 2012 la 8:12 pm #

    la fel sunt nascuta in Cahul si 13 ani pe care i-am petrecut acolo au fost frumosi si impliniti. de 10 ani merg in vizita la bunici care locuiesc in oras si orasul mi se pare tot mai mic si neinteresant 😦

  4. tamara 10 Ianuarie 2012 la 4:05 pm #

    Anna, cei de la Pro noi te platesc? :)…ar trebui sa o faca. Exista biblioteca in Cahul? E functionabila? Au noutati? Chiar sunt curioasa!

    • A.H 10 Ianuarie 2012 la 8:21 pm #

      Nuuu, nu mă plătesc 🙂
      Acesta este un cadou din partea mea, pentru curajul de a investi în Cahul 🙂
      Nici măcar jurnalismul profesionist nu interzice folosirea unei mărci comerciale într-un material, cetățeanul trebuie să fie informat pînă la capăt.
      Și ca să fiu scoasă de pe lista „bănuiților” am să las o singură sintagmă PN în text(în total fiind 2) 🙂
      Biblioteca funcționeaza, cît despre noutăți … aceeași situație ca în muuulte biblioteci aproape provinciale din Moldova 😦
      Ce șansă am să răsfoiesc o enciclopedie de la A-Z despre al 2-lea război mondial, ilustrată, într-o bibliotecă publică? Sau un tratat de estetică, sau un ghid de fotografie contemporană? Ce fac în cazul în care vreau să-mi fac propria bibliotecă sau să dăruiesc cuiva un roman?
      Întradevăr societatea cu pricina are venit de pe urma vînzării de carte,așa cum are venit și Union Fenosa din furnizarea de electricitate și apare în materiale de presă regulat, cu multiple menționări …fără ca instituțiile de presă să aibă venit, ci doar cu scopul de a informa cetățenii unde va fi următoarea sistare de energie 🙂

Lasă un răspuns

